Mårdskog & Lindkvist - Matgrossisten

Vår historia

Mårdskog & Lindkvist har en lång och stolt tradition inom livsmedelsbranschen. Företaget grundades med målet att leverera högkvalitativa livsmedel och bygga starka relationer med kunder inom restaurang och storkök. Genom åren har vi vuxit från en lokal aktör till en ledande leverantör med ett brett sortiment och ett effektivt distributionsnät. Vi har anpassat oss till branschens utveckling genom satsningar på hållbarhet, modern logistik och digitala lösningar. Idag står vi starka som en pålitlig partner med kvalitet och kundfokus i centrum – redo att möta framtidens utmaningar.

60-talet – korvförsäljaren blir grossist 

Vår historia började i en korvkiosk i Huskvarna som Sibylla-återförsäljare med ensamrätt.

Det här var 1961 och kontoret flyttades från familjens vardagsrum till lokaler på Torsgatan i Huskvarna. Den enskilda firman ombildades till aktiebolag. Med på resan kom Fredrik Lindkvist som drev en liten grossistverksamhet i bageribranschen. Samtidigt införlivades en mindre kolonialgrossist och grunden till Mårdskog & Lindkvist AB var lagd.

Satsningen går bra och bara fem år efter Mårdskog & Lindkvists födelse har man etablerat ett dotterbolag i Kalmar och öppnat filialkontor i Norrköping med Reine Mårdskog som chef. Omsättningen det här året, 1966, är fem miljoner kronor. Året därpå växlar man upp ytterligare när man flyttar kontor och lager från Huskvarna till Jönköping.

Vid den här tiden hade det bildats grossistblock på storköksmarknaden. Industrin skrev avtal med dessa och mindre privatägda grossister fick svårt att klara en lönsam inköpsvolym. Sibyllakioskerna växte kraftigt i antal vid den här tiden och hade ett växande behov av tillbehör utöver Sibylla-produkterna.

På initiativ av Lithells bildades grossistblocket SibyllaGrossisterna, som sedermera blev det från leverantörer obundna  ServiceGrossisterna vars medlemmar var privatägda grossister spridda över hela landet.

 

70-talet – från korv till storkök – och nytt fryslager i Norrköping

1972 bestämde sig ServiceGrossisterna för att inte bara jobba med gatukök, utan även leverera till restauranger och storkök. Ett frivilligt samarbete mellan de olika medlemmarna i SG skulle förbättra inköpsvillkoren. Satsningen går hem. 1975 är Mårdskog & Lindkvists omsättning 32 miljoner kronor. Året därpå köps Fredrik Lindkvist ut, men hans namn lever kvar i varumärket.

Under slutet av 70-talet växlar Mårdskog & Lindkvist upp ytterligare när man bygger ett 500 kvadratmeter stort fryslager i Norrköping med rum för 700 pallplatser. En investering på 1,2 miljoner kronor.


80-talet – nya lokaler byggs i Jönköping

Utvecklingen fortskrider för Mårdskog & Lindkvist. 1981 omsätter företaget 85 miljoner kronor. 1988 är siffran 202 miljoner. Under de här åren har man också investerat 25 miljoner kronor i en egen fastighet på Grossistgatan i Jönköping. Med bra ytor, stort lager, frysar och kontor har man nu en funktionell fastighet i egen ägo.

 

90-talet – Mårdskog bygger ut igen

1991 avskaffades skattesubventionen till Rikskuponger och uteätandet minskade kraftigt. Det hindrade inte Mårdskog & Lindkvist att våga investera. Företaget satsar 45 miljoner kronor på en ny fastighet på Tenngatan 9 i Norrköping. Fem år senare bygger man ut kyllagret i Jönköping med 600 kvadratmeter. 

 

00-talet – expansion med lokal närvaro i fokus

Expansionen fortsätter. Fem år efter senaste utbyggnaden i Jönköping, kommer nästa etapp, med ytterligare 600 kvadratmeter. Och även Norrköping får större lagerutrymme.

2009 avslutas samarbetet med ServiceGrossisterna och Mårdskog & Lindkvist startar ett eget marknadsprogram: Goda Sidorna. Den lokala närvaron står i centrum och att samarbeta med lokala producenter och erbjuda unika råvaror blir centralt för företaget.


10-talet – firar med ny mässa

2011 firar företaget 50 år och bjuder för första gången in till en stor mässa för sina kunder, ”Goda Smaker”, som utvecklas till en riktig dundersuccé. Under det här decenniet stiger omsättningen rejält. 2010 är den 410 miljoner, för att 2017 ligga på närmare 700 miljoner kronor.  Samtidigt investerar man stort med bland annat ett grönsakslager i Kalmar och nytt fryslager i Norrköping.

 

20-talet – pandemi och innovationer

De tuffa pandemiåren i 20-talets början blir kännbar för restaurangbranschen, men tack vare flexibilitet och nytänkande klarar sig Mårdskog & Lindkvist igenom krisåren.

Man investerar samtidigt i plockhissar för alkoholsortimentet på lagret i Jönköping  och  på miljövänliga biogasbilar vilka tankas med närproducerad biogas för att minska koldioxidutsläppen. Dessutom lanseras en ny webbhandel.